Hoe kan je jouw kansen op het bemachtigen van een job verhogen ?(zelfs in tijden van Corona). 5 tips

03-08-2020


  • Tip 1: Kijk eerst naar binnen vooraleer je je pijlen naar buiten richt

Het is niet altijd makkelijk om je een weg te banen door het landschap aan vacatures. Een goede tip hierbij is eerst een lijstje maken van de dingen die je zoekt in een job. Kijk dus eerst even naar binnen en ga bij jezelf na waar je echt blij van wordt, en wat je dus precies zoekt in die nieuwe job. Als je dat helder kan formuleren, wordt de zoektocht namelijk een pak makkelijker. Zo kan je bijvoorbeeld eens aan anderen vragen welke functies zij nog zien die mogelijk matchen met jouw wensen. En dat helpt om gerichter te gaan zoeken. Die mensen zullen bovendien mee hun ogen en oren openhouden voor mogelijke vacatures die aansluiten bij wat jij zoekt. Bovendien is het zo dat je voor een werkgever ook aantrekkelijker wordt als je duidelijk weet naar wat je precies op zoek bent.  Niemand houdt immers van mensen die niet goed weten wat ze willen. Het is als je pijlen richten op meerdere doelen tegelijk, waardoor de kans verkleint dat je ooit in de roos terecht komt. Begin dus met het maken van een mindmap of beschrijving van wie je bent en hoe jouw ideale job er uitziet  i.p.v. met afschuimen van vacaturesites. Zo heb je een duidelijk doel voor ogen, en kan je je pijlen scherp afstellen.

Heb je nog geen duidelijk zicht op welke richting je met jouw loopbaan uit wil? Aarzel dan niet om je hierin te laten ondersteunen door een loopbaancoach. Je zou verbaasd zijn hoeveel duidelijker jouw toekomst er daarna kan uitzien.


  • Tip 2: Zorg ervoor dat je jezelf voldoende zichtbaar maakt


Kom uit je kot (bij wijze van spreken natuurlijk). M.a.w.: durf jezelf helder te positioneren en maak duidelijk aan anderen wie je bent en waar je voor staat.

Iemand die weet wat hij of zij wil, die daar durft voor staan en daar met superveel passie en overtuiging over praat, heeft een enorme aantrekkingskracht op anderen.

Zie het als een speld in een hooiberg zoeken. De speld = jouw droomjob. Als je zelf alle vacatures (= hooi) gaat afschuimen, zal het heel lang duren eer je die speld vindt. Maar wat als je jezelf omtovert tot een magneet? Dan komt de speld vanzelf naar je toe. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de vacatures nooit online komt te staan? Daarom is het inschakelen van je netwerk zo belangrijk in de zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Anders loop je heel wat kansen mis.

Kom dus naar buiten (fysiek of online) en praat met mensen. Met je buurman of -vrouw, je ouders, je vrienden, je ex-collega's, mensen die jouw droomjob al uitoefenen, enz. Hoe meer mensen weten naar wat je precies op zoek bent, hoe meer kans dat die unieke kans op jou afkomt. Maar wees dan wel heel helder in WAT je precies zoekt en WAT MAAKT dat dat de job is voor jou (wat zijn m.a.w. jouw unieke talenten). En waarom loop je niet eens een stage of doe je wat vrijwilligerswerk bij de organisatie van jouw dromen? Zo heb je daar zeker al een stapje voor op anderen indien er een vacature vrijkomt. Het toont bovendien dat je gemotiveerd bent om te werken.

Maak ook gebruik van social media om jezelf zichtbaar te maken. Waarom bijvoorbeeld niet eens een bericht op linked-in lanceren waarin je helder en bevlogen uitlegt wie je bent en naar wat voor job je op zoek bent? Geert bemachtigde op die manier zijn droomjob:

"Ellen hielp mij formuleren waar ik me wel goed bij zou voelen, wat me energie geeft in de job en in de werkomgeving. Op basis van het resultaat herschreef ik mijn LinkedIn profiel en kreeg daarna meerdere jobaanbiedingen die er perfect bij aansloten. Verrassend hoe goed recruiters dit lezen" - Geert D.M.

Dus komaan: trek je stoute schoenen aan en plaats dat bericht. Wie weet levert het je ook wel een aantal mooie kansen op?

  • Tip 3: Vraag naar getuigenissen

Wanneer je een restaurant of hotel zoekt, ga je wellicht zelf op zoek gaan naar reviews of getuigenissen. Dat soort informatie lijkt ons immers betrouwbaarder dan wat het hotel of het restaurant zelf zegt. Welnu, dat is ook zo bij solliciteren. Wanneer je als werkgever via via hoort dat 'Jefke' een harde werker is en steeds tot het uiterste gaat om zijn doelen te verwezenlijken, dan wordt Jefke opeens veel aantrekkelijker dan wanneer je dat gewoon leest in zijn CV of motivatiebrief. Mond-aan-mond reclame werkt dus. Door tip 2 goed op te volgen zal je het natuurlijke mond-aan-mond proces al in gang zetten.

Maar waarom niet een stapje verder gaan en  bijvoorbeeld eens om een recommendation  vragen aan je vroegere werkgevers of collega's (recommendations zijn het linked-in equivalent van reviews)?  Zo'n recommendation verhoogt je aantrekkelijkheid voor werkgevers aanzienlijk. En vragen staat altijd vrij.

  • Tip 4.  Zorg voor een krachtig, talentgericht CV

Jouw CV is je visitekaartje. Het is vaak het eerste dat een potentiële werkgever van jou te zien krijgt. Belangrijk is dus dat je met jouw CV een sterke eerste indruk kan maken. Hierbij is het van belang dat het een goed beeld geeft van wie je bent als persoon.  En dat het dus meer is dan enkel een opsomming van jouw opleiding en ervaring. Persoonlijkheid en talenten zijn immers veel belangrijker voor succes in een functie dan ervaring of kennis. En dat weten recruiters ook. Bij het doorlezen van CV's en motivatiebrieven van sollicitanten proberen recruiters vaak in een aantal seconden reeds een eerste beeld te krijgen van wie je bent als persoon, wat je tot leven brengt en waar je hart sneller van gaat slaan. Maak het ze dus makkelijk en vertel het ze gewoon.  Zo verklein je de kans dat ze verkeerde conclusies trekken.  Neem dus zeker een item 'sterktes of talenten' op in je CV en start met een duidelijke profieltekst.

Je hele boodschap moet bovendien helder en consequent zijn.

Als één stukje van het geheel niet matcht, dan valt je personal brand als een kaartenhuisje in elkaar.

Enkele voorbeelden van veel gemaakte fouten (die je geloofwaardigheid danig ondermijnen):

  • zeggen dat je creatief bent maar wel met een saai, standaard CV afkomen
  • zeggen dat je goed hoofd- van bijzaken kan onderscheiden, maar een CV hebben dat 3 pagina's telt.
  • teveel gebakken lucht verkopen in je CV ( er is immers een verschil tussen bevlogen taalgebruik en 'stoefen')
  • mossel- nog- vis- uitspraken doen  (zoals bijvoorbeeld "Ik ben een echte teamplayer, maar kan ook goed zelfstandig werken ")
  • verzanden in containerbegrippen of cliché's (zoals bijvoorbeeld " ik ben hardwerkend en stressbestendig").

De beste manier om een sterke personal brand op te bouwen is heel simpel: wees gewoon jezelf en praat vanuit je hart. Het heeft echt geen zin om je anders voor te doen dan je bent. Het levert je op lange termijn niets op.  En onthou: "actions speak louder than words". Onderbouw je beweringen dus steeds. Wanneer het om een echt talent gaat, kan dit geen enkel probleem vormen. Ook al mis je misschien de 'juiste' werkervaring. Jouw talenten worden immers zichtbaar in een hele waaier aan activiteiten.

Wil je graag leren hoe je een goed scorend CV maakt? Check dan zeker onze online videocursus 'krachtig CV'. Ik leg er je haarfijn in uit hoe je jouw CV omtovert naar een versie 2.0 waarmee je moeiteloos een krachtige eerste indruk maakt.

  • Tip 5. Make them feel special

Zoals ik reeds zei, is het belangrijk je pijlen te richten op het juiste doel. Kwaliteit wint het immers altijd boven kwantiteit. Stuur dus niet zomaar dezelfde motivatiebrief naar 20 werkgevers. Maar kies zorgvuldig die functies of werkgevers uit waar je je echt helemaal voor wil geven. Doe wat onderzoek naar het bedrijf en motiveer duidelijk waarom je bij hen solliciteert. Vertel in je motivatiebrief dus niet enkel over jezelf, maar zorg dat je ook duidelijk maakt waarom je hen precies hebt uitgekozen. Wat spreekt je aan in de functie? Wat weet je over het bedrijf? Wat maakt hen zo aantrekkelijk voor jou? Verhalen werken. Dus indien je een mooi, persoonlijk verhaal hebt, vermeld dit dan zeker in jouw motivatiebrief.

Ben je creatief ingesteld? Dan loont het om de vormgeving van je CV en motivatiebrief  aan te passen aan de huisstijl van het bedrijf. Daarmee val je alvast zeker op, en het toont dat je niet naar lukraak elk bedrijf solliciteert, maar er echt tijd en moeite in hebt gestoken. Gaat het echt om een creatief en innovatief bedrijf? Dan mag je zelfs nog een stukje straffer uit de hoek komen. Wie heeft immers gezegd dat een CV altijd een blaadje papier moet zijn? Laat je creativiteit gerust de vrije loop. Maar zorg er wel voor dat je boodschap nog steeds helder en duidelijk doorkomt. Inhoud primeert nog steeds op vorm (alhoewel vorm er natuurlijk ook toe doet).

En voor wie niet creatief ingesteld is: geen paniek. Je CV hoeft geen creatief hoogstandje te zijn om een krachtige indruk te maken. Je zal dan immers ook niet solliciteren voor een heel creatief beroep. Er bestaan trouwens heel mooie maar eenvoudige sjablonen waarvan je kan vertrekken. Je tovert er in een mum van tijd een mooi ogend CV mee tevoorschijn.


Voila, dat waren de 5 tips. Wil je graag nog meer tips of extra begeleiding in de zoektocht naar een nieuwe richting voor jouw loopbaan? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We geven je graag dat extra duwtje in de rug om te gaan voor jouw droomjob. Een eerste kennismaking is bovendien steeds gratis.

www.detalentcoach.be