Workshop waarden en missie

Vertrekken vanuit een sterke WHY

Naar een krachtige missie en doorleefde waarden

Droom je van een organisatie waar medewerkers mee hun schouders zetten onder de missie van de organisatie? Waar kernwaarden niet alleen mooie woorden op papier zijn, maar daadwerkelijk ook tot uiting komen in het gedrag van elke medewerker?

In deze opleiding zorgen we er samen voor dat de missie en waarden van de organisatie krachtig worden neergezet en echt tot leven komen. Via een proces van storytelling, participatie en co-creatie wordt zo het gevoel van verbondenheid in het team versterkt en komen de neuzen in dezelfde richting te staan.

Deze opleiding wordt altijd op maat gemaakt. We bekijken samen waar het bedrijf nu al staat op het vlak van missie en waarden en op basis daarvan wordt een plan van aanpak opgesteld.

Het einddoel? Een krachtige missie en doorleefde kernwaarden.

En daartoe kunnen we verschillende werkvormen en tools inzetten. Is er bijvoorbeeld wel al een missie, maar nog geen kernwaarden? Of zijn er wel waarden maar zijn die niet gekend en doorleefd bij de medewerkers? Elke organisatie is anders en vraagt dus een andere aanpak.

Hieronder geven we kort een idee van onze aanpak en mogelijkheden. We luisteren echter heel graag naar jouw specifieke vraag en werken met plezier een offerte op maat uit.


Workshop naar een krachtige missie
Workshop naar een krachtige missie

Een krachtige missie

Wanneer er geen duidelijke missie is binnen de organisatie, kunnen we de medewerkers via en participatief proces mee betrekken bij het formuleren van de missie.

Via storytelling laten we het team in gesprek gaan over de  bestaansreden en het waarom van de organisatie.

We stellen vragen zoals :
" Wat geeft je voldoening om elke dag naar het werk te komen" ; "Waar wil jij het verschil maken?" ; 'Hoe maken wij het verschil voor onze klanten" ; "Wat is jouw drijfveer?" , " Welk probleem en/of welke nood lossen wij op?", "Wat zou er zonder ons verloren zijn", enz. "

Uit de verhalen van de teamleden halen we specifieke sleutelfactoren die bijdragen tot een sterk merk / tot de unieke identiteit van de organisatie.

Deze input dient vervolgens als basis voor het formuleren van de missie. Teamleden worden uitgenodigd om zelf met creatieve voorstellen te komen (zowel in woord als in beeld).

Bij bedrijven waar wel reeds een duidelijke missie is, gaan we die missie gaan verlevendigen door samen met het team in gesprek over die momenten waarop ze de missie echt gevoeld en ervaren hebben. Zo wordt een abstracte missie vertaalt in duidelijke situaties, voorbeelden en gedragingen. Naast het feit dat iedere medewerker op deze manier veel beter weet waarvoor de missie staat en waarom ze doen wat ze doen, zorgt deze oefening ook voor een sterk gevoel van trots en samenhorigheid in het team.

Doorleefde waarden

Kernwaarden geven richting aan het gedrag binnen organisaties en kunnen sterk verbindend werken. Maar dat geldt natuurlijk alleen als die kernwaarden ook gekend zijn en leven doorheen de hele organisatie.

Het doel van deze workshop is te komen tot duidelijke en doorleefde waarden, gedragen door  alle collega's.

Zijn er al kernwaarden? Dan gaan we aan de slag om deze te concretiseren, te verlevendigen en echt aan de lijve te laten ervaren.  

Zijn er nog geen kernwaarden? Dan gaan we die samen met het team opstellen en uitwerken via een proces van co-creatie en storytelling.

Naast het concretiseren en laten ervaren van de waarden, laten we het team ook nadenken over acties om de waarden samen verder uit te dragen in de dagdagelijkse werking van het team. Zo zorgen we ervoor dat de waarden ook na de workshop blijven leven.


Workshop waarden doen leven
Workshop waarden doen leven

Klanten aan het woord

"Ellen Florin is niet zomaar een talentcoach. Ellen straalt een enorme bevlogenheid en passie uit waardoor haar input binnenkomt bij het hele team. De manier waarmee we hier allen aan de slag gingen met veel interactie en dynamiek gaf een verbluffend, direct meetbaar resultaat. De kostprijs afgewogen met de meerwaarde, de KMO-cheques in acht genomen, maakt haar bijdrage een reële, meetbare meerwaarde voor elk bedrijf. Bedankt Ellen."

Jef van Cauwenberghe

Vennoot

Landbergh Vastgoed

Very interesting workshop, well organized and perfect combination how to work on the company values, get to know the colleagues and have fun.

Simone Nardin 

- Sales director Italy & Adria

Gourmand Pastries

This workshop brought colleagues from different regions closer together. It was a fun and instructive 3-days, this way we obtain a real "One Commercial Team".

Olivier Van Leeuw

Sales Manager Benelux

Gourmand Pastries

Meer getuigenissen over onze workshops vind je hier

Deze workshop in jouw organisatie?

Neem contact op. We luisteren graag naar jouw specifieke wensen en noden.