stappenplan om je medewerkers te demotiveren

31-01-2018

5 tips met resultaats-garantie

  • Tip 1: Bekrachtig overwerk

Kom 's morgens heel vroeg en kijk wie er al aanwezig is op het werk, benoem dat ook. En doe 's avonds hetzelfde. Degenen die lang blijven zijn immers goed bezig, die moet je bekrachtigen. Zo geef je het signaal aan de anderen dat ze beter wat langer werken. Als ze hogerop willen geraken zullen ze dus beter een tandje bijsteken. Oja: en stuur af en toe ook 's avonds laat eens een mail, zo kan je zien wie zijn mails nog checkt 's avonds en wie gewoon de boeken toe doet thuis. Echt engagement eindigt namelijk niet bij de bedrijfspoort.

  • Tip 2: Controleer

Zorg dat je ten alle tijd toezicht houdt. Werknemers zijn namelijk niet te vertrouwen, je moet ze continu controleren en opvolgen. Een digitaal systeem opzetten waarbij je hun bezigheden kan tracken en opvolgen is de moeite waard om in te investeren, zo kan je berekenen wie het meest opbrengt voor de organisatie. Zo kan je het kaf van het koren scheiden en stijgt je productiviteit.

  • Tip 3: Verspil geen tijd met vergaderen

Vergaderen is tijdsverspilling. Herleid vergadermomenten dus tot het minimum en zie een overlegmoment vooral als een moment om top-down te communiceren over de geplande activiteiten en visie of om taken te verdelen. Steek niet te veel tijd in interactie of input verkrijgen van je medewerkers, zo hou je de vergadering lekker strak en kunnen de medewerkers weer snel aan het werk.

  • Tip 4: Hou afstand

Hou ten allen tijde een professionele afstand met je medewerkers. Jij bent tenslotte de baas. Ze hoeven niet te weten hoe jij je voelt of waar je mee bezig bent. Hou je best ook zo weinig mogelijk bezig met het persoonlijk leven of de wensen en verlangens van je medewerkers. Ze zijn er immers om te werken en daarvoor hoef je heus niet te weten wat er binnen in hen omgaat. En als je een fout maakt: geef dat absoluut niet toe, je kan de verantwoordelijkheid altijd afschuiven op iemand anders, zo blijft jij gespaard.

  • Tip 5: Focus op wat niet goed gaat.

Aandacht voor sterktes is niet zo belangrijk, de meeste mensen weten immers wel waar ze al goed in zijn en daar is weinig winst te boeken. Kijk vooral naar waar het fout loopt, daar liggen immers de meeste groeikansen. Is iemand bijvoorbeeld niet goed in presenteren? Geef die dan meer kansen om voor een groep te staan, zo kan hij of zij echt groeien. Focus dus op de valkuilen van mensen, op hun beperkingen en daag hen uit hun grenzen te verleggen. Zo worden ze de beste versie van zichzelf.

Herken je je in dit profiel? Of wil jij het graag anders aanpakken?

Ontdek hoe je je kan ontpoppen tot een echte sterke leider, die zijn of haar medewerkers langdurig weet te motiveren zodat ze met goesting (blijven) werken. Want tevreden en gemotiveerde medewerkers zijn belangrijk voor jouw organisatie!

In de opleiding 'start-to-lead' krijg je de tools in handen om bevlogenheid en samenwerking te stimuleren in jouw team. Via hands-on oefeningen, ervaringsuitwisseling met andere leidinggevenden, een duidelijk kader en persoonlijke feedback leer je vanop een authentieke en bevlogen manier te communiceren met jouw medewerkers. Je leert hoe je de talenten van je medewerkers kan ontdekken en koesteren.